Bleeding Gods – Shepherd Of Souls

Bleeding Gods – Shepherd Of Souls
Punishment 18 Records
22 februari 2015

Het Nederlandse Bleeding Gods is een soort all-star band, opgericht door een aantal getalenteerde muzikanten die hun sporen in de metalscene reeds verdient hebben in bands als Altar, Houwitser, Sinister, Deadcell en Supreme Pain. Bart van Wallenberg (ex-Sinister) en Arnold Oudemiddendorp (ex-Bloodsin, ex-Victimizer en ex-Altar) hebben de band in 2014 verlaten waardoor de huidige line-up er als volgt uit ziet: Mark Huisman (vocals), Ramon Ploeg (guitar), Erwin Harreman (guitar), Gea Mulder (bass) en Edwin van den Eeden (drums).
Terwijl de bandleden uit (technische) deathmetalbands afkomstig zijn, wordt er bij Bleeding Gods vooral de nadruk gelegd op riff-gedreven songs met hoog shred-gehalte. Dit alles wordt doorspekt met Thrash en Death invloeden. Af en toe trapt de band het gas wat dieper in en zijn er wat spaarzame blastbeats te horen. Op zich een goeie zet, want zo wordt je niet omver geblazen en blijft het steeds interessant naarmate de plaat vordert. Ondanks dat, heeft de band nog een extra rustpuntje ingebouwd middels het akoestische Ixmucané. Na deze rust trapt de band er de track Lords of Xibalbá (II) achteraan, dat bijna Altaresque aftrapt. Ook het daarop volgende Glorious Relentless Destiny gaat weer vol gas van start, maar na anderhalve minuut gaat het over in een heerlijk shredder. Tekstueel zoekt de band zijn inspiratie, zoals de bandnaam al deed vermoeden, in de historie van de Maya’s, Griekse en Egyptische goden.
Prima debuutplaat en je mag rustig concluderen dat Nederland weer een perfect exportproduct rijker is geworden, want internationaal zou deze band wel eens ver kunnen komen!