Ruins – Undercurrent

Ruins – Undercurrent
28 oktober 2016
Listenable Records

Voor een ‘eilandje’ als Tasmanië komt er een rijke variatie aan muziek vandaan. Van grind-slam-porn-core (Gape) tot aan heavy metal/hard rock (Lady Crimson), dit stukje Australië biedt het allemaal. Ook zijn er een flink aantal black metal ‘Tassie-bands’. Zo ook het gezelschap van Ruins die met hun laatste release Undercurrent (2016) alweer hun vijfde langspeler op de markt heeft gebracht. De band bestaat sinds 2014 en is getekend bij het label Listenable Records. Mijn interesse in bands van dit eiland zijn groot, dus ik ben benieuwd naar de muziek van deze band.

Met Shadow of a Former Self gaan we van start. Het nummer combineert de hardheid van bands als Marduk en de zachtere/melodieuzere kant van een band als Satyricon. In de volledige speeltijd wordt er flink met tempowisselingen gespeeld. Wanneer de teller 3:20 aantikt verandert het karakter van het nummer, speelse riffjes gecombineerd met naadloos aansluitende drums hakken er lekker in.
Vervolgens belanden we bij Crossroads. Het nummer begint beukend, maar neemt daarna al gauw wat gas terug in tempo. Gedurende de tijd wisselen beukende en rustigere stukken elkaar perfect af. Zeker een luistertip.

Het titelnummer Undercurrent begint stevig met houthakkersdrums en jagende gitaarriffs. Dit intro lijkt echter helaas het enige salvo te zijn in dit nummer aangezien de rest aardig rustig is. Toch komt er weer wat pit in de muziek na iets meer dan vier minuten en krijgen we weer een flink aantal klappen te verduren. Het outro is wat huidig Ulver-achtig met piano en veel ruis.

We sluiten het album knallend af met Symbols from Intent. Het nummer komt misschien eerst wat traag op gang, maar na 40 seconden schakelt het tempo in fases steeds meer op totdat het losbarst in een ragefest van blastbeats en de welbekende black metalriffs op gitaar. Na een goede zes minuten komt dit nummer en daarmee ook dit album tot een einde. Mijn interesse was voor het beluisteren al groot en dit album is kwalitatief wat ik doorgaans verwacht van een Tassie-band.

Ruins:

Listenable Records: