Watain – Trident Wolf Eclipse

Watain – Trident Wolf Eclipse
5 Januari 2018
Century Media Records

Eerder deze maand (om precies te zijn: op de 5de) was daar dan eindelijk weer wat nieuw geluid vanuit het black metalkamp van het Zweedse Watain. Vijf lange ijskoude jaren zijn er aan voorbij gegaan sinds het vorige album The Wild Hunt en nu zijn de heren terug met hun laatste donkere creatie getiteld Trident Wolf Eclipse welke via Century Media Records is uitgebracht.

Er wordt door de band meteen met de deur in huisgevallen… Nou ja, om meer precies te zijn: dat ding wordt volledig uit zijn scharnieren getrapt. Het nummer Nuclear Alchemy klapt er namelijk vanaf het eerste moment hard bovenop. Een fijne binnenkomer met een snel tempo met strakke gitaarriffs en machinegeweer drums. Na dit eerste salvo aan blastbeats knalt het volgende nummer Sacred Damnation rustig verder. Echter pakt dit nummer wel anders uit dan de voorganger, ditmaal zijn er furieus blazende stukken die worden afgewisseld met wat rustigere momenten, maar ook met meer slepende stukken waarbij de gitaarriffs, snel en strak gespeeld, steeds wat verschuiven in toonhoogte. Hashtag Oorgasme.

Vervolgens komen we aan bij het derde nummer op deze plaat genaamd Teufelsreich. De sfeer van het nummer begint direct anders, de opbouw is nu namelijk veel rustiger. Toch zit er genoeg pit in de donder en ratelt de dubbele bas op drums er nog altijd snoeihard op los. Naarmate het nummer in tijd vordert neemt de snelheid zo af en toe wat toe en dit is de afwisseling die nodig is, goed gekozen dus naar mijn mening. Furor Diabolicus is de volgende in de rij en deze beukt er des Watain’s heerlijk op los.

Het heeft al met al even geduurd (lees: vijf jaren) maar dan hebben we ook weer wat. Watain heeft een voor hun doen zeer korte plaat afgeleverd, maar heeft daarop wel acht pakkende nummers neer weten te zetten. Puik gedaan dus, maar hopelijk laat het volgende album minder lang op zich wachten.

Watain:

Century Media Records: