Illusionless – Age Of Kali

Illusionless – Age Of Kali
30 januari 2016
Eigen beheer

Illusionless uit Leiden zal voor velen geen onbekende meer hoeven zijn, want de band won in 2014 de finale van de Metal Battle. Met dat resultaat zou je dus verwachten dat de band van een glorieuze toekomst verzekerd zou zijn. Echter, de waarheid is hard, er zal net als elke andere band hard voor gewerkt moeten worden. Age Of Kali is het eerste volledige album van deze progressievelingen en moet de band dan ook op de kaart houden.
Ik zeg met opzet progressievelingen, want de muziek van Illusionless bevat een mengeling uit meerdere uiteenlopende stromingen. De muziek rust op een basis van deathmetal en metalcore, maar her en der klinkt er ook black metal in door. Het geheel steekt echter goed in elkaar waardoor het ‘natuurlijk’ weg luistert. De deathgrunt van Melle Brouwer (tevens toetsenist) is over het algemeen verstaanbaar te noemen en wordt af en toe bijgestaan door de zang van gitarist Zeno de Jong.
In het verleden bracht de band al eens een EP uit (Rulers of the sane, 2013) en een single (Martyr, 2014). In vergelijking met dat werk, is Age Of Kali donkerder en agressiever. Dit valt al meteen op in opener Horror Vacui, waarin de black invloeden duidelijk aanwezig zijn, evenals in het afsluitende Extinction. Way Of The Dark Creatures laat goed horen dat de band weet hoe je met synths om moet gaan: gedoseerd en alleen omdat het kan, niet omdat het moet. Sky Of Mirrors is meer een metalcore-track, maar ook hierin heeft de band een aantal verassende wendingen verwerkt, die misschien bij een eerste luisterbeurt niet eens zouden opvallen. Het zou te flauw zijn om alle geheimen van dit album hier al prijs te geven, daarvoor moet je het album zelf maar aanschaffen. Tekstueel is het een conceptalbum, en de band omschrijft het zelf als volgt: “The concept deals with the abstract and philosophical constructs of death and rebirth within the universe.” Als je hebt uitgezocht wat dat inhoudt, dan is het schijfje inmiddels allang afgelopen, want hij klokt net geen half uur. Met zes nummers vind ik het dan ook wat aan de korte kant.

Diegene die dit album kopen, zullen er wel een geweldig album aan hebben. De band toont namelijk een behoorlijke diversiteit, maar blijft tegelijkertijd de basis in de gaten houden.
Het meest merkwaardige is eigenlijk nog dat deze band slechts één gitarist telt. Het goede baswerk van Jeroen Serdijn en de toetsen van Melle Brouwer zorgen er voor dat er toch een volle sound ontstaat. Het solide drumwerk van Joshua Wells staat ook goed in de mix. Voor de sound van dit album waren Uri Dijk (Textures) en Yuma van Eekelen (Exivious) verantwoordelijk.

Illusionless mocht eerder al het podium delen met bands als At The Gates, Fleshgod Apocalypse, Obituary en Triptykon en speelde bovendien op festivals als Stonehenge, Eindhoven Metal Meeting en Skullfest. Met Age Of Kali zet Illusionless koers naar een mooie toekomst.