Orange Outlaw – Desert Wolf

Orange Outlaw – Desert Wolf
Juli 2015
Eigen beheer

Al sinds het uitkomen van het album World On Fire van Slash (feat. Myles Kennedy & The Conspirators), draait het album nog steeds met regelmaat rondjes in de CD-wisselaar van mijn autoradio. Eigenlijk te gek voor woorden en dus was ik al langer op zoek naar een vervanger. Volgens mij heb ik hem gevonden!

Ik werd onlangs benaderd door de Amsterdamse band Orange Outlaw met de vraag of ik een review wilde schrijven voor Metal Warehouse van hun debuutalbum Desert Wolf. Op zich gebeurd dat vaker, das niet zo vreemd, echter was ik aangenaam verrast door het vakwerk dat deze vier mannen op dit album afleveren. Het album knalt gelijk lekker uit je speakers en laat horen dat de heren weten hoe je goeie hardrock moet maken.
Orange Outlaw is opgericht in 2011 door Jeffrey Bryan Rijnsburger (bas) en Dirkjan de Wit (gitaar) met de bedoeling om hardrock uit de gloriedagen te laten herleven. Als snel werden de andere twee leden gevonden: Sven Cornelissen (zang en gitaar) en Mark van Grieken (drums).

De hardrock van Orange Outlaw is gebaseerd op goeie pakkende riffs en sterke stijlvolle solos, zoals we dit ook kennen van bands als Slash, Alterbridge en Van Halen. Voeg hier vervolgens de energieke drums en een Steve Harris-achtige bas aan toe. Als laatste hebben we een zanger met een behoorlijk bereik die overtuigend de melodieuze zanglijnen voor zijn rekening neemt. Het geheel is stevig genoeg, zonder de melodie uit het oog te verliezen.

Het album trapt af met Charger en gezien de wegscheurende auto aan het begin van het nummer, bedoelt de band ongetwijfeld de welbekende Dodge Charger. Het geeft meteen goed aan waar we met dit album naar toe gaan. Eigenlijk gaat het album alleen van het gas in het Mr. Big-achtige nummer Nobody Wants Me Tonight. Persoonlijk vind ik dat ook meteen het enige minpuntje van de CD, maar dat komt omdat ik niet van ballads hou. Gelukkig wordt daarna het pedaal weer flink ingetrapt.

Inmiddels heeft Slash de wisselaar verlaten en is deze stek overgenomen door Orange Outlaw. Desert Wolf is namelijk uitermate geschikt om onderweg op hoog volume te draaien! One For The Roo’d dus!

Het album is digitaal verkrijgbaar: http://www.cdbaby.com/cd/orangeoutlaw
of als CD te bestellen: http://www.orangeoutlaw.nl