Perception – Collapse

Perception – Collapse
09-07-2016
Self released

perception_pic_1

Het 4-koppige Engelse gezelschap Perception is afkomstig uit Oxford en is sinds 2011 bezig om zijn draai te vinden. Sinds de oprichting zijner namelijk wel al wat bandleden vertrokken, waaronder de zanger, hetgeen de band nogal wat uitdagingen bracht die ze echter niet uit de weg gingen.
Tijdens het schrijfproces van Collapse bleek namelijk dat de nieuwe zanger een totaal andere manier van zingen heeft, waardoor deze moeite had met het materiaal dat reeds klaar was. De bestaande teksten moesten derhalve op een andere manier in de nummers ingepast worden. Hetgeen ze prima gelukt is.

Perception is een metalcore band die er een nogal technische inslag op na houdt, en dat in de meest letterlijke zin van het woord. Ze hanteren niet alleen een technische speelstijl, maar omarmen ook de techniek tijdens het schrijfproces. Zo worden veel nummers op de computer bedacht en later gedeeltelijk door ‘handmatig’ bediende snaren overgenomen. Ook de drumpartijen worden op deze manier bedacht en toegepast. Live betekent het een combinatie van technische ondersteuning in combinatie met het ouderwetse handwerk.

De band uit Oxford heeft begin juli een 6-track EP uitgebracht die tegen een kleine vergoeding van £4 te downloaden is op hun bandcamp-pagina. Liefhebbers van het wat technischere werk doen er goed aan om de band aan een luisterbeurt te onderwerpen. Ze hebben namelijk een prima werkstukje gemaakt waarin genoeg te ontdekken valt. De grootste voorbeelden van de band zijn duidelijk bands als Architects en Monuments.

perception_collapse_artwork_cover

Delusions komt lekker techy op gang en dit nummer is wellicht nog wel het meest recht-toe-recht-aan van het album. In het titelnummer Collapse laat de band horen dat ze hun invloeden uit meerdere genres halen. De zang en muziek variëren tussen gore en core en het nummer gaat naadloos over in de track Heartburn. Hierin komen voor het eerst ook de cleane vocalen van zanger Ben naar voren. Vanaf de start van het openingsnummer heeft de band je te pakken en laat je pas na Castles weer los. Er volgt nog een atmosferisch outro middels Aftermath en dat geeft net even die minuut adempauze, die je nodig voordat je het album nog eens op zet.

Als Perception een gerecht was dan zou je het geheel omschrijven als technische metalcore op een bedje van djent met een progressief sausje er overheen gedrapeerd. En het smaakt zeker naar meer!