Stillbirth – Global Error

Stillbirth – Global Error
Deafground records
12 januari 2015

Grindcore-formatie Stillbirth uit Bilstein, Duitsland is opgericht in 1999 en hebben in de underground al wat furore gemaakt. We hebben nu het vierde volledige album in handen, dus dat belooft wel iets. Tekstueel zijn ze minder sterk, getuige het tekstboekje, want grammaticaal mankeert er nog al wat aan. De gemiddelde Nederlander spreekt slechter Duits dan Stilbirth Engels spreekt, dus daar tillen we dan maar niet zo zwaar aan. Muzikaal gezien beukt de band er lekker op los en wil de band vooraal een goeie groove neerzetten. Het tweede nummer heet daarom waarschijnlijk niet voor niks Open Up This Fucking Pit. Ook de foto’s achterin het boekwerk bewijzen dat het de band om feesten gaat en het leven niet zo serieus genomen moet worden.

Muzikaal is het allemaal prima te doen, ook de vocalen zijn gevarieerd en wordt er af en toe een uitgeknepen biggenstrot opgezet. In het al eerder genoemde Open Up This Fucking Pit wordt zelfs een poging gedaan om te rappen, al moet daar wel het tempo voor aangepast worden en klinkt het daardoor wat geforceerd. En dat woord blijft hangen, geforceerd. Productietechnisch had de band duidelijk een niet al te groot budget, waardoor overduidelijk een digitale productie noodzakelijk was. Helaas, dat hoor je. Het klinkt te clean en te kort, het ademt niet. De songs worden daardoor afgeschaafd van wat ze live zouden kunnen zijn. Al met al geeft het een beeld van een band en wat ze kunnen, maar een betere productie had ze extra punten opgeleverd. Ik ben er van overtuigd dat de band het live een stuk beter zal doen dan op dit album. Kortom een plaat om te laten liggen in de schappen, maar zeker een band om live te gaan zien.